Winter vakantie 2017/07.

Vervolg Kolonnekj°ring over de Hardangervidda.









De wind werkt goed mee.



Eindelijk Haugastol in zicht, het eindpunt van het kolonne rijden.



Wachten bij Haugastol, gelukkig verkopen ze lekkere, warme koffie!



De wachtrij carbage rijders voor ons.....
Wij staan op plaats 41! dat betekend dat we pas met het derde konvooi mee kunnen!



Ondertussen komt de maan op boven Haugastol.



Min 18 is best koud!



Met dit konvooi mogen we niet mee! Er mogen precies 20 auto's onder de slagboom door!
Ook het aantal inzittenden werd geteld! Wij waren dus auto 21!



Dus weer wachten, doordat het steeds harder gaat waaien, doet het konvooi er steeds langer
over. Op de heenreis deden we een uur over het traject, over de terugreis bijna 2 uur!


Kolonnerijden (kolonnekj°ring)Bron: Wegenwiki.

Kolonnerijden (kolonnekj°ring) wordt toegepast op enkele bergtrajecten die te belangrijk zijn om in de winter
af te sluiten. Men rijdt dan achter een sneeuwschuiver over het bergtraject. Meestal is er sprake van wachttijd.
Bij kolonnerijden wordt er aan het begin van het bergtraject opgesteld. Bergtrajecten als de Hardangervidda
hebben hiervoor opstelstroken. Er is een maximum aan voertuigen (20) dat tegelijkertijd in kolonne over het
bergtraject mag. De kolonne wordt vooraf gegaan door een sneeuwschuiver. Achter aan de kolonne rijdt ook een
sneeuwschuiver om te voorkomen dat er voertuigen achterblijven. Om veiligheidsredenen rijdt er niet meer dan
ÚÚn kolonne tegelijkertijd over het bergtraject. De bevelvoerders van het kolonne rijden mogen voertuigen
weigeren als deze niet adequaat uitgerust zijn voor het kolonne rijden. Winterbanden zijn verplicht, voor
voertuigen van meer dan 3,5 ton zijn sneeuwkettingen verplicht.


Kolonne rijden in Noorwegen.



Er zijn een aantal regels voor het kolonnerijden. Zo moet je voldoende brandstof, maar ook een zaklamp,
sleepkabel, eten, drinken bij je hebben. Tijdens het rijden moeten de alarmlichten aan, de airco aan om
ijsvorming tegen te gaan, je mag het voertuig voor je niet uit het oog verliezen, en dat is gemakkelijker
gezegd dan gedaan weten we nu uit ervaring....:-)



Vorige..... 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende.....